Je cena tím nejdůležitějším?

Cena za zboží nebo službu nám nějak vládne...

V poslední době se čím dál více setkávám s názorem kolem mě, že za vším hledej cenu. Ano cenu, už ne ženu, ale cenu. S příchodem druhé vlny finanční krize, která je mohutně přikrmována médii, jež nemají o čem psát, se ve všech aspektech našeho života prolíná cena za produkt nebo službu.

Řeknete si, jasně, to není nic nového, to tu bylo vždycky a teď jsme jen více zaostřili. Příklad bych vztáhnul k naší branži. Malinko si postesknu nad stavem realizací, kde určujícím faktorem je cena. Při zadávání od klientů často slýcháváme: "Musí to být WOW, TRENDY, COOL nebo nově někteří již používají WOM! Protí používání těchto označení vlastně nic nemám, až na to že mnohdy zadavatel neumí popsat co vlastně chce, ale od toho jsme tady my, kouzelníci - rekl. specialisté, abychom navrhli řešení. S těmito zadáními jde rozpočet a při pohledu na něj marně kroutíme hlavou. Jak máme splnit zadání, když na to nejsou peníze. No a vševědoucí marketingová juniorka nám řekně: "Musíte být kreativní!"

Následkem je rozčarování, lehká nevolnost a vlastně i nechuť do práce, tedy většinou tenderu. Výsledkem je efekt, že se nedělají kampaně a projekty, které by všechny bavili (kreativu, produkci i klienta). Stále se vznášející závoj rozpočtu a tisícikrát vyřčené "na to není rozpočet - na to nemáme" nás ubíjí. 

Proč se tak děje? Dle mého je to ze dvou důvodů:a/ náročnost zákazníka na oslovení a vnímání sdělení neodpovídá jeho kupní síle - Češi jsou extrémně rozmazlení tvorové a neumí se bavit a užívat si života b/ přiškrcením marketingových rozpočtů, ale se setrvačným chováním z dob kdy rozpočty byly odpovídající a zde je to vlastně tlak z pozice síly zadavatele na agentury.

Co z toho plyne? Reklamní agentury již asi nikdy nezažijou obrovské projekty, které měly velkorysé rozpočty. Na tento stav, si ale už zvykly. Na co si však asi ještě nezvykly jsou tendry na každou prkotinu a řešení neustále kdo to udělá za míň. Zapomíná se na kvalitu, kreativu, zkušenost, provedení! 

Přeji nám všem na obou stranách barikády, aby se již ekonomika nadechla. Klienti žádali za své peníze rozumné plnění a my na druhé straně jsme svou práci odváděli na 100%. Začne tím nová etapa v reklamě, sice už za menší honoráře, ale alespoň s dobrým pocitem, že děláme co nás baví a že to občas někdo to ocení.